Regler for merking av innlegg på blogg og SoMe

Som mange vet har man i lange tider blitt fulgt ekstra med på som blogger når det kommer til merking av reklamer og sponsede innlegg. Og jeg kan skjønne det for enkelte deler ukritisk rundt seg og blåser i merkingen. Og VG har flere ganger omtalt saker med store bloggere som ikke merker reklamen sin. Og hvorfor gjør de ikke det? Er de redde for å miste troverdighet når 85% av innleggene er reklame?

Det kommer helt an på bloggeren og hvordan man fremstiller seg selv, og ikke om man merker det eller ei.

Jeg har hatt noen ganske store krangler med kommersielle aktører via mail der de ikke vil at man skal merke annonseinnleggene. De mener at siden kunden i hovedsak er utenlandsk så gjelder ikke reglementet for dem. Og at det bare kan børstes under teppet. Men problemet for dem da er at JEG er norsk og må forholde meg til norske regler for markedsføring. Og nå har det kommet nye retningslinjer for merking av blogginnlegg og sosiale medier fra Forbrukerrådet.

Jeg synes de nye reglene for merking er enkle forsåvidt. For nå er det kun to ord som er gode nok merking: REKLAME og ANNONSE. Så sponset av, i samarbeid med o.l er ikke lenger god nok eller fullverdig merking. Og det er egentlig helt greit, for det var mange som opererte i gråsonen der. Nå skal det være helt klart at det er reklame/annonse når noen klikker på innlegget.

Så her kommer noen av hovedpoengene om du ikke vil lese hele artikkelen selv (men jeg anbefaler å gjøre det).

Facebook: 

Når du deler blogginnlegg eller skriver innlegg om noe på facebook skal det merkes først at det er reklame/annonse slik at leseren VET at det er reklame/annonse de går inn på. Det skal skrives med store bokstaver for  at det skal skille seg fra resten av teksten.

Eksempel:

ANNONSE: Les mer om hvilke produkter vi har testet fra (navn på samarbeidspartner) på bloggen nå.

Instagram: 

Om du deler bilde av noe sponset eller skal ha folk til å lese et sponset innlegg på bloggen din skal det også merkes. Om du er selvstendig næringsdrivende og reklamerer for deg selv skal det også merkes med reklame/annonse. Før var det nok at første hashtagg var #annonse eller #sponset. Dette er ikke lenger god nok merking. Det SKAL stå først, og KUN annonse/reklame som er godkjent.

Eksempel:

ANNONSE: Se så fine håndkler vi har fått fra (navn på samarbeidspartner)

SnapChat: 

Forteller du om noe sponset på snap? Refererer til et sponset innlegg, tar bilde av noe som er sponset? Da skal det merkes. Og det skal merkes i HVER snap. Ikke bare første snap da de etterhvert forsvinner og det da ikke blir klart at det er betalt av en bedrift. Så teksten du skriver på snap skal da være: ANNONSE/REKLAME.

Blogg: 

På bloggen skal også alt merkes. Det er ikke godt nok å merke ad, adlinks, i samarbeid med, sponset av o.l. Det er nok en gang KUN annonse/reklame som er bra nok. Og det SKAL MERKES FØRST I INNLEGGET MIDT PÅ! Sidestillt er ikke lenger bra nok.

Det skal heller ikke være i nærheten av et bilde slik at fokuset ikke blir på ANNONSE/REKLAME ordet.

Eksempel:

OVERSKRIFT

ANNONSE

I dag fikk vi en pakke i posten fra (samarbeidspartner). Og vi gleder oss så til å teste disse produktene fremover.

Når skal man bruke annonse og når skal man bruke reklame? 

Disse er synonymer så de kan brukes litt som dere selv ønsker. Noen bruker annonse på betalte innlegg og reklame for sponsede produkter. Mens noen velger å kun bruke en type merking for å ikke blande de sammen. Så her kan du bruke det du selv ønsker bare det er en av de to.

Er du god på å merke innleggene dine?

Legg inn en kommentar